10.11.08

Tingatinga

Tingatinga nedir biliyor musunuz? Afrika'nin dogu yakasina yolum düsene kadar ben hiç duymamistim açikçasi.


Tingatinga Tanzanya ile özdeslesmis bir resim sanati. Genellikle tuval üzerine uygulanan tingatinga teknigi, resme ilk bakista seramikmis izlenimi veriyor, bir seramik kadar pürüzsüz ve bir o kadar da parlak yüzeyiyle. Tingatinga sanatinin yaraticisi Eduardo S. Tingatinga Mozambik dogumlu, ancak küçük yaslarda yerlestigi Tanzanya'da gelistirdigi resim sanati bugün kendi adiyla anilmakta. Tingatinga günümüzde Tanzanya basta olmak üzere, Kenya, Norveç, Isviçre, Fillandiya ve Danimarka'da taniniyor. Türkiye'de tanindigini hiç sanmiyorum. Tingatinga sanatçilari Afrika'nin naif günlük yasamini kullandiklari canli renklerle aktarmakta tuvallerine. Ilk Tingatinga örnekleriyle Nairobi'nin en büyük sanat galerisi "Galeri Watatu"'da karsilastim ve hayli etkilendim. Watatu'daki tingatingalar orijinal, Eduardo S. Tingatinga'nin firçasinda çikma. Eduardo Tingatinga 1972 yilinda bir araba kazasinda hayatini kaybettigi için, ardindan eserleri hayli prim yapmis. (Yaklasik bir tingatinga tablo 5000 $cik). Tanzanya'daki tingatingalar hayli makul fiyatli. Hatta ilk Darüsselam seyahatimde bir adet edimdim ve salonumuza astim bile.

Ay sonunda Darüsselam'da tingatinga alisverisi üstü Zanzibar planimiz var. Kismet...




Evimizin salonunu süsleyen, Darüsselam'dan aldigim tingatinga...





Internette buldugum bazi tingatinga örnekleri...















6 yorum:

Adsız dedi ki...

Hiç duymamıştım ben de biraz intte araştırdım.Hikayesi hüzünlü ne yazık ki ve çabuk bitmiş...Yaptığı resimler çok güzel,birçok kişi bu tarz resim yapıyormuş ama çoğunun kalitesinin çok kötü olduğu yazıyordu.Yaşasaydı kimbilir daha ne harikalar yaratırdı..İşte doğuştan gelen yetenek,araba boyaları ile başlamış yapmaya öyle okudum.Sevgilerimle
asis

figoltx dedi ki...

Asis selam,
Evet hikatesi hayli hüzünlü Tingatinga'nin. Simdilerde evet bir çok kisi özellikle Tanzanya'da tingatinga yapiyor. Selektif gözle bakilinca iyiler aradan ayiklanabiliyor. Sevgiler

figoltx dedi ki...

Selam Nalan'cigim,
Gezdikçe, gördükçe ben de yeni seyler ögrenip aktariyorum.
Ist'e gelince mutlaka arayacagim,
Sevgiler...

Adsız dedi ki...

İste eski, yazılarını özlediğimiz figoltx geri döndü. Yepyeni bir yazı, hiç duyulmamış bir konu ve bir sürü renk ile. Lütfen bizi Afrika konusunda aydınlatmaya, ufkumuzu geliştirmeye devam edin.

Hasan Mutlucan

figoltx dedi ki...

Aman aman, Hasan Mutlucan adini duyunca irkildim birden. Her ihtilal sabahi onun davudi sesiyle söyledigi kahramanlik türküleriyle uyandigim geldi aklima birden. Ihtilal, neyin yoktur degil mi Türkiye'mde? Bakin benden bir sey sakliyorsaniz karismam :-).
Sevgiler canim Ab'a...

Gulipek dedi ki...

Sevgili Figen, yine cok guzel bir sey bulmussun. Sayende biz de yeni ufuklar kazaniyoruz. Sevgiler... Iyi Zanzibarlar...