9.3.11

Nairobi Railway Museum / Nairobi Trenyolu Müzesi

Nairobi Tren Müzesini gezeli belki 1.5 sene, belki de 2 sene oluyor. Dedim su kagit kalemi ele alip yazmaya baslayayim, böylelikle yazilacaklar listesinden bir konu daha eksilsin. Nairobi sehir merkezinin güneyinde, Nairobi Tren Istasyonu'nun Kuzey Batisinda yer alan Nairobi Tren Müzesi'ni benimle gezmeye hazir misiniz? Haydi o zaman yola çikalim... 1971 yilinda kurulan müze Dogu Afrika'nin kullanim disi eski trenlerini, o dönemde trenle ilgili kullanilan materyalleri meraklilariyla paylasmakta. Bu kolleksiyona ilaveten buharli lokomotifler ve bir dönem kullanimda olan o eski trenlerin minik mokaplari da müzede sergilenmekte. Kenya Trenyollari'nin özellestirilmesinin akabinde müze Kenya Ulusal Müzecilik tarafindan yönetilmeye baslamis. Tren Yolu Müzesi'nin tarihine biraz göz atalim. Kenya'nin kiyi sehri Mombasa'dan tasimacilikta kullanilan sadece 11 km kadar uzunlugundaki Dogu Afrika'nin ilk tren yolu yetersiz kaliyordu. 1896 yilinda Mombasa ile Viktorya Gölü'nü birbirine baglayacak tren yolu insaati basladi. Ancak 1893 yilinda Tanga'dan yine Viktorya kiyilarina ulasmasi hedeflenen Alman Dogu Afrika trenyolu sirketinin sorumlulugundaki trenyolu insaati bugünkü Tanzanya topraklarinda çoktan baslamisti bile. Insaat 40km'ye ulasmisti ki sirket iflasini ilan etti. Kenya'daki insaatta çalisacak isçiler Hindistan'dan getirildiler. Günümüzde Kenya ticaretini ellerinde tutan Kenyali olduklarini iddia eden ve birçogu Hindistan'a hiç ayagini basmamis Hintliler tren insaatinda çalisan bu isçilerin 3. kusak akrabalari oluyorlar. Insaat ana karaya dogru yol aldikça, daha dogrusu kiyi sehri Mombasa'dan uzaklasildikça kurak Taru Ovasi'na yaklasiliyor ve susuzluk isçilerin çalismasini iyice güçlestiriyordu. Yeni dösenen raylar vasitasiyla Mombasa'dan su ve yiyecek tasindi. 1898'de hat Tsavo Nehri'ne ulasti. Nehir üzerinde trenyolu için bir köprü insaa edildi. Tsavo civarinda isçilerden birçogu iki aslanin saldirisi sonucu hayatlarini kaybetti. Insaatta görevli Patterson tarafindan aslanlar öldürülene kadar da bu ölümler devam etti. Günümüzde bu insan yiyen aslanlar Chicago'da "Field Museum"da içleri doldurulmus olarak sergilenmekte. Bu iki aslanin öldürülmesinden sonra da insaat esnasinda ölümler devam etti. 1899'da bir yol mühendisi Voi yakinlarinda çadirinin önünden bir aslan tarafindan sürüklenerek götürüldü ve tabi ki öldürüldü. 1 sene sonra, 1900'da Kima Istasyonu'nda, Polis Memuru C. H. Ryall gözlem salonunda uyuklarken bir aslan salona girip Ryall'i pencereden disariya sürükledi, çaliliklara tasiyip onu da öldürdü. O aslan da yakalandi ve öldürüldü, ama nafile. Vay gidene. 1899'da ancak 500 km uzunlugunda ray dösenmisti. Kenya'nin yüksek rakimli bölgesine ulasildiginda zaman zaman bataklik bölgeler, zaman zaman arazinin meyili insaati hayli zorlastirdi ve yavasladi. Uganda'nin bassehri Kampala ile Kenya'nin sahil sehri Mombasa'yi birlestirmeyi hedefleyen trenyolu insaati Ingiliz Hükümeti'nin zaman zaman daha ucuz ve daha çabuk insaa edilebilecek bir ulasim yolu -mesala oto yol insaati-bulunmasi konusundaki fikirleriyle de sekteye ugradi. 19 Aralik 1901 günü nihayet 930 km'lik trenyolu Viktorya Gölü'ne ulasti. 1931 senesinde de trenyolu vastasiyla Kampala'ya ulasildi. Bu ana trenyoluna daha sonraki senelerde diger, tali hatlar da eklendi. Liman sehri, Kenya ekonomisinin nabzi Mombasa ile Kara Afrika'yi, Uganda'nin bassehri Kampala'yi birbirine baglayan bu trenyolunda bir dönem kullanilmis envai çesit trenler, insaat sirasinda yol mühendisinin penceresinden aslan tarafindan sürüklenerek çikartildigi tren ve digerleri müzenin bahçesinde sergilenmekte. Eger Nairobi'ye yolunuz düserse, eger tarihe ve de ilaveten trenlere merakliysaniz, aman kaçirmayin, gezin bu müzeyi derim.

Hiç yorum yok: