18.7.11

2011 Fransa Bisiklet Turu / Le Tour de France 2011

1645 yilinda ilk bisiklet patenti Fransız Jean Theson'a, iki kişinin oturarak hareket ettirdiği dört tekerlekli küçük bir alet yaptığı için verilmis. 1690 yılında Fransız asilzade Sivrao Kontu tarafından, iki tahta tekerleği olan ve "celenfer" adı verilen pedalsız bir bisiklet yapılmis. Daha sonra tahta tekerleklerin yerle temas eden yüzleri demir çemberle kaplanmis; fakat bu durum süspansiyon sağlamadığı için hızın azalmasına yol açmis. İskoç Kirk Patrik McMillan'ın 1839 yılında pedalı bulmasıyla bisiklet bugünkü görünümüne kavuşmaya başlamis. 1868'de ise tekerleklerin sert lastikle kaplanıp demirin çıkartılması sayesinde sürat artmis. Deneme niteliğindeki ilk bisiklet yarışı, 1868'de Saint Cloud'da yapılmis. Bu yarışı İngiliz James Moore kazanmis. Günden güne gelişme gösteren bisiklete bağlananların sayısı da çoğalmıs ve 1881'de "Fransız Bisiklet Federasyonu "kurulmus. Daha sonra zincirli aktarma sistemi ve havalı lastiğin bulunmasıyla bisiklet bugünkü şeklini almıs. Çağdaş koşullara uygun ilk mukavemet yarışı 1890 yılında Fransa'da yapılmıs. 1891'de ise uzun etaplı turların ilk örneğini oluşturan Bordeaux-Paris yarışı, onu takiben de Paris-Brest-Paris yarışı düzenlenmis. 1903 yılında düzenlenen ve yarışmaların en büyüğü olan Fransa Turu'nun Henri Desgrange ve L'Auto dergisi tarafından gerçekleştirlmesi bisiklet sporu için önemli bir atılım olmus. Yani 19.yüzyilin başlarından itibaren bisiklet, önemli bir ulaşım aracı olması yanında tüm dünyada spor amacıyla da kullanılmaya ve üretilmeye başlanmıs.

ABD'de 1878'lerde başlayan bisiklet yarışlarının yaygınlaşması sonucu 1912'de Amerikan Amatör Bisiklet Birliği kurulmus ve birlik ABD'deki amatör yarışların yönetimini üstlenmis.

20.yy'ın ortalarına doğru ABD ve İngiltere'de otomobillerin yaygınlaşması ile bisiklet yarışlarında bir gerileme görülmeye başlanmıs; fakat zamanla ilgi tekrar artmıs.

Her yıl, bisiklet yarışlarının her dalında ulusal ve dünya şampiyonlukları yarışmaları yapılmakta. Bu şampiyonaların en önemlisi ve en zorlusu, 21 etap üzerinden 2474 millik parkurda düzenlenen "Fransa Bisiklet Turu/Le Tour de France".

1900 yılında kurulan FICA'nın (Federation International Amateur de Cyclisme/Uluslararası Amatör Bisiklet Federasyonu), 1993 yılında yapılan kongrede kendini fesh etmesiyle Uluslararası Bisiklet Federasyonu (UCI), bu sporun tek kuruluşu haline geldi. Böylece uluslararası yarışları düzenlemek, kategorileri saptamak ve dünya şampiyonalarının yerini ve zamanını belirtmekle yetkili tek kurum UCI oldu.

Bisiklet Turu bisiklet sporu'nun en prestijli yarişidir. İlk olarak 1903 yılında yapılan yarış zamanla sporun en önemli organizasyonu haline geldi. Özellikle 1960'lardan sonra popülaritesi iyice artan tur, son yıllarda uluslararası niteliğini pekiştirdi. Artık Fransa Turu'nun etapları, Benelux ülkeleri, İtalya ve İsviçre'yi de kapsayacak şekilde düzenleniyor. ZDF, Eurosport, Rai Sport gibi dünyanın önemli spor yayıncılarının üç hafta boyunca canlı olarak ekrana getirdiği Fransa Bisiklet Turu, yıllık spor organizasyonları arasında en fazla izlenen spor yayınları arasında bulunmakta.

Fransa Turu'nu en çok kazanan isim, 2005'teki üst üste 7. şampiyonluğunun ardından sporu bıraktığını açıklayan Amerikalı pedal Lance Armstrong.


2011 Fransa Bisiklet Turu'nun ilk etabi Fransa'nin batisi, Bordeaux'un kuzeyi, Mont des Alouettes Les Herbiers'de 2 Temmuz tarihinde basladi. Tur 3 hafta boyunca haritada gösterilen parkur üzerinden devam etmekte. Bisiklet dünyasının en prestijli ve zorlu organizasyonu olan Fransa Bisiklet Turu 24 Temmuz'da Paris'de son bulacak.


Bakalim bu sene kim kazanacak?



Bisiklet sadece spor degil ayni zamanda ulasim adina da cok önemli bir yer teskil ediyor Fransizlarin hayatinda. Birçok büyük sehirde ulasimi kolaylastirmak adina belediyeler hemen hemen her metro çikisina bisiklet kiralama sistemlerini monte ettiler. Hava kirliligini önlemede ve büyük sehirlerde her geçen gün artan tasit trafigini azaltmada önemli bir adim. Paris'in cesitli bölgelerindeki 1451 duraktan, sehirde yasayanlar veya turistler istedikleri zaman abonman kartlariyla bisiklet kiralayabiliyorlar. Bisikleti kiralayan kisi, manyetik kart sayesinde bisikletini istedigi saatte baska duraga birakabiliyor. Bisikletleri kullanmak için saatine 1 Euro, haftaligina 5 Euro, yillik abonmanlik içinse 29 Euro ödeniyor.

Darisi Istanbul ve benzeri trafik problemini derinden hisseden büyük sehirlerin basina.

Not: 2003 yilinda, 60 yasinda emekli olup bundan sonraki hayatinda erkek kardesinin düzenledigi Tour de France'da aktif görev almayi planlayan, ancak evinde kalp krizi geçirerek hayata veda eden Nicole Nicole'ü düsündüm bu yaziyi yazarken. Ve, çok duygulandim. Mezarda emeklilik bosuna demiyorlar. O gülen yüzün halen gözümün önünde, o sen kahkahalarin halen kulaklarimda çinliyor Nicole. Huzur içinde yat...

Hiç yorum yok: