1.11.10

Afrika Hayvanlari : Zebralar

Afrika hayvanlari yazi dizisine devam.


Bu sefer de atgiller familyasina dahil zebralardan biraz bahsetmek istiyorum. Zebralari siyah ve beyaz çizgili derileriyle atlarin piknige giden pijamali hallerine benzetiyorum. Yalnız Afrika'da bulunan zebralar seyrek ağaçlı ve otlarla kaplı açık alanlarda koloni halinde yaşiyor, ot ve suyla besleniyorlar. Arada da antiloplarla birlikte sürüler oluşturuyorlar. Vücut yapıları da atlara çok benzeyen, en az onlar kadar da hızlı koşabilen zebralarin da tipki atlar gibi yeleleri var. Eh, bu kadar benzerlik olacak haliyle, ne de olsa ayni familyaya mensublar.

Insanlarin nasil parmak izleri birbirine benzemiyorsa, zebraların da çizgileri birbirinden tamamen farkli. Zebraların dikey çizgileri aynı zamanda önemli bir savunma unsuru. Bir arada durdukları zaman kendilerini avlamak isteyen aslan gibi yırtıcı hayvanlar sürüyü bir bütün olarak algıladiklarindan saldirmaya cesaret edemiyorlar. Bu durumda avcı, avlayacağı zebrayı seçmekte güçlük çekiyor, bu da zebralar için aslinda dogal bir korunma yolu. Ancak, sürüden ayrilani kurt kapar misali, ne zaman bir zebra sürüden ayrilsa yirtici hayvanlarin agina düsme tehlikesiyle karsi karsiya kaliyor. Cizgilerindeki farkliliga göre zebralar kendi içlerinde 3'e ayriliyor.

1. Burchell Zebra

2. Grevy's Zebra

3. Boehm's Zebra

O kadar merakli ama bir o kadar da ürkek hayvanlar. Safari sirasinda arabayla yaklastiginizda ilk olarak merakla bakiyorlar ardindan da korkuyla kaçismaya basliyorlar. O kadar güzel gözleri var ki Afrika'ya ilk yerlestigimizde ve ilk safarimizin akabinde "Tikinan Zebra" adini verdigim bir zebra portresi resmetmistim.

Zambia, Livingstone, Victoria Selaleleri'nin tam dibindeki otelimizin bahçesinde yürüyüs yaparken zebralar ve zürafalarla karsilastik. Insanlara o kadar alismilar ki yanina kadar yanastik, fotograflar çektik, hatta birlikte çektirdik. Kafasini oksamak istedim ancak hayvanlarin bakicisi elimi isirabilecegini ve nasil atlarin arkasinda durmak tehlikeliyse zebralarinda arkasinda kesinlikle durulmamasi gerektigini, tepebileceklerini söyledi. Ben de azicik yanasarak sadece hatira fotografi çektirmekle yetindim.

5 yorum:

Adsız dedi ki...

Yavrum,
Zebranın yanındaki resimde çızıklı kazağınla sen de pek asortik olmuşsun zebra kardeşe. :)
AQ

figoltx dedi ki...

Ab, Valla zebralara çizikli kazagimla nazire yapmak gibi bir niyetim yoktu. Denk gelmis. Olur buralara yolun düserse sen de hayvanlara asortik kiyafetler at valizine. Bakarsin sana bir AQ hayvanlar aleminde isimli bir albüm yaparim.
Kar...

Şarküteri dedi ki...

Valla ben de çizgili kazak olayına gönderme yapacaktım tam. Ama desenleri dikine olsaymış daha ilginç olacakmış. Bu arada en çok Grevy's Zebra yı beğendim ben, onun çizgileri daha bir sanatsal. Zebralar tanrının boş gününe gelmiş gibi. Dur ben atlara şöyle ilginç bir hava katayım demiş. Ama o çizgilerin avantajını ilk kez senden duyuyorum, demek ki neymiş? Sanat sanat için değil sanat can güvenliği içinmiş :)

basak dedi ki...

Bir de afrika pengueni diye bir hayvan varmış, yeni duydum. Afrika'da penguen de gördünüz mü hiç?

figoltx dedi ki...

Aaaa ilk defa duyuyorum Afrika penguenini. Hemen arastiriyorum. Bilgi bulur bulmaz yazarim...